5 dingen die je moet weten over het openbaar vervoer in Tokyo

In een enorm grote stad als Tokyo zul je een vorm van vervoer nodig hebben. Wandelend kun je slechts een beperkt deel van de stad ontdekken. Voor de grotere afstanden heb je vervoer nodig en natuurlijk heb je ook een vorm van transport tussen de luchthaven en je accommodatie in Tokyo nodig. Vanwege de afstanden die je zult gaan overbruggen is een taxi of Uber vaak geen optie. Gelukkig beschikt Tokyo over een ontzettend goed netwerk van verschillende soorten van openbaar vervoer. De metro en trein zijn de handigste manieren om je te verplaatsen binnen Tokyo, maar ook de bussen in Tokyo zijn uitstekende vervoersmiddelen. Het openbaar vervoer in Tokyo is zo goed, dat het zich tot de allerbeste OV-netwerken ter wereld mag rekenen.

Het OV in Tokyo is veilig (ook ’s avonds laat), schoon en betaalbaar. Het niet willen sjouwen met bagage zou de enige denkbare reden zijn om het openbaar vervoer te vermijden en voor een taxi te kiezen.

Over de metro’s, treinen en bussen in Tokyo valt vrij veel te vinden op internet. Wij beperken ons zoals altijd tot de 5 dingen die je moet weten over het openbaar vervoer in Tokyo.

1

Betalen

Je zou voor iedere rit een kaartje uit een kaartautomaat of indien aanwezig aan een balie kunnen kopen. Echt efficiënt is dat niet. Het kost je tijd die je beter kunt gebruiken om Tokyo te verkennen.

Het gemakkelijkste is om in OV-ritten Tokyo met een zogenaamde IC-kaart te betalen. Een IC-kaart is een oplaadbare prepaidkaart met een geïntegreerde schakeling (IC). De Suica-kaart is in Tokyo de meest gebruikte IC-kaart. Je kunt ook de Pasmo-kaart gebruiken. Beide kaarten kun je fysiek aanschaffen, maar ook digitaal gebruiken op je smartphone.

In ‘5 dingen die je moet weten over de Suica-kaart‘ lees je exact hoe het allemaal werkt.

Wil je met de Narita Express (N’EX) tussen Narita International Airport en Tokyo reizen? Dan kun je je IC-kaart niet gebruiken, maar moet je een los kaartje (enkele rit of retour) kopen.

2

Gratis met de JR Rail Pass

Heb je een JR Rail Pass aangeschaft waarmee je met de Shinkansen of andere trein door Japan gaat reizen? Deze pas is ook geldig op de treinen van JR Rail binnen Tokyo, zoals de veelgebruikte JR Yamanote Line die een rondje langs de belangrijkste stations in de stad maakt. De JR Rail Pass geldt niet voor ritten met de metro (Tokyo Subway).

De JR Rail Pass is wel geldig voor ritten met de Narita Express (N’EX) tussen Narita International Airport en Tokyo.

3

Zeer punctueel en gemakkelijk in gebruik

Jezelf ergeren aan een trein of metro die niet op tijd rijdt? Dat zul je in Tokyo niet zo snel ervaren. Het openbaar vervoer in Tokyo is zeer punctueel. Daar mag menig andere stad een puntje aan zuigen.

Door de manier waarop metrolijnen, treinroutes en stations aangeduid worden, is het erg gemakkelijk om de juiste (metro)trein te pakken. Zelfs op enorm drukke stations zoals Tokyo Station, Shibuya Station en Shinjuku Station zou het allemaal vlekkeloos moeten kunnen verlopen. Door het gebruik van de juiste apps (Google Maps of specifiek voor het Japanse OV de app Japan Travel by NAVITIME) kun je goed zien welke metro, trein of bus je moet pakken en bij welk station of halte je uit moet stappen.

4

Vermijd de spits

De spits is extreem druk in Tokyo. Dat geldt zowel voor de ochtendspits en de avondspits op doordeweekse dagen. Probeer de spitsuren daarom als het kan te vermijden of gebruik minder drukke lijnen.

De ochtendspits is van ongeveer 7:00 tot 9:00 uur. Tussen 9:00 en 10:00 uur is het nog steeds drukker dan gemiddeld.

De avondspits valt in Tokyo tussen 17:00 en 19:00 uur, met de periode tussen 19:00 en 20:00 als nog steeds druk, maar wel in afnemende mate.

5

Stilte in de trein

Hoe druk een trein of metrotrein ook is, er heerst altijd stilte in de trein. Luid praten, het gebruik van de mobiele telefoon met het geluid aan of zelfs het te hard hebben staan van je hoofdtelefoon of oordopjes wordt als ongepast beschouwd. Eigenlijk moet je iedere coupé in een (metro)trein als stiltecoupé beschouwen. Bellen is helemaal not done in het openbaar vervoer in Tokyo (of elders in Japan).