5 dingen die je moet weten over ZTL-zones in Italië

In steeds meer Europese landen worden milieuzones ingesteld. Dat gebeurt vooral in steden en stadskernen. Zo kennen Duitsland, België, Frankrijk en Spanje verschillende beperkingen om steden in te mogen rijden. In Italië zijn milieuzones tegenwoordig bijna vanzelfsprekend in een groot aantal steden. Zo kun je Milaan, Verona of Florence niet zomaar binnenrijden als jouw auto niet aan de voorwaarden voldoet. Het zijn vooral de historische stadskernen die door middel van het instellen van milieuzones beschermd worden. In Italië worden de milieuzones vooral als ZTL-zone aangeduid. ZTL is de afkorting voor “Zona a Traffico Limitato“, wat in het Nederlands “Beperkte Verkeerszone” betekent.

De ZTL-zones in Italië zijn voor toeristen een ramp en tegelijkertijd een zege. Deze zones maken het voor bezoekers lastig om boetevrij een binnenstad van Italiaanse steden binnen te rijden. Het soms matige aanduiden van de ZTL-zones zorgt jaarlijks voor duizenden boetes onder toeristen. Feit is dat de milieuzones onder de autorijdende toeristen de nodige portie stress veroorzaakt. Een voordeel van de ZTL-zones waar je ook als toerist van profiteert, is dat er beduidend minder autoverkeer in de Italiaanse binnensteden is. Dat brengt wat rust in de soms hectische steden.

Het lastige van de ZTL-zones in Italië is het feit dat er geen uniformiteit is in hoe de steden, regio’s en eilanden omgaan met de ZTL-zones. Dat actuele en/of officiële informatie soms alleen maar in het Italiaans beschikbaar is, maakt het er niet gemakkelijker op. Vaak zijn het alleen inwoners, leveranciers, openbaar vervoer en overheidsvoertuigen die een milieuzone in mogen rijden. Soms is de toegang beperkt tot auto’s die wat betreft uitstoot aan een bepaalde Euronorm voldoen.

Ook met je huurauto mag je een ZTL-zones niet in. Een huurauto moet net zo goed aan de ZTL-regels voldoen als wanneer je met je eigen auto met Nederlands kenteken naar Italië reist. Een huurauto heeft daar geen speciale ontheffing voor.

Er valt veel te vertellen over de ZTL-zones in Italië. Wij beperken ons tot de 5 dingen die je volgens ons zou moeten weten over de Italiaanse milieuzones.

1

Zo herken je een ZTL-zone

Iedere Italiaanse ZTL-zone is te herkennen door verkeersborden die aan het begin van de ZTL-zones geplaatst zijn. Bij belangrijke toegangswegen staat er soms een stukje eerder al een verkeersbord waarop aangekondigd staat dat over een x-aantal meters er sprake is van “Zona a Traffico Limitato” of ZTL.

Op de verkeersborden staat de internationaal duidelijk herkenbare witte cirkel met een rode rand. Behalve de aanduiding “Zona a Traffico Limitato” staat er in tekst en/of symbolen extra informatie, bijvoorbeeld over de tijden waarop de beperking van toepassing is of wie er de zone wel in mag rijden.

2

Zelf goed uitzoeken

Ga er primair van uit dat een stad een ZTL-zone heeft. Het aantal Italiaanse steden met een lage-emissiezone neemt in rap tempo toe. Het eerste advies dat we je kunnen geven is om vooraf goed uit te zoeken of er binnen jouw bestemming in Italië sprake is van een Zona a Traffico Limitato en wat de regels zijn. Check goed hoe betrouwbaar de bron is en of de informatie actueel is.

Het beste advies dat we kunnen geven: bij twijfel niet doorrijden. Het binnenrijden van de ZTL-zones wordt door middel van camera’s gecontroleerd. Iedere keer dat je zo’n camera passeert, kan het je een boete opleveren.

3

Vignet kopen?

Italië kent geen systeem zoals Duitsland of Frankrijk waarbij je een milieuvignet of milieusticker kunt kopen waarmee je alle ZTL-zones binnen mag rijden. Dat komt vooral doordat de regels per ZTL-zone kunnen verschillen en dat de beperkingen vaak niet (alleen) op basis van uitstoot zijn.

Voor sommige steden kun je op dit moment wel een dagpas of toegangskaartje kopen om een ZTL-zone in te kunnen rijden. Dat kan onder andere voor Bologna en voor de Area C in Milaan.

4

Als je accommodatie in een ZTL-zone ligt

In het geval dat je hotel, appartement, B&B of vakantiewoning in een ZTL-zone ligt, dan kun je op voorhand contact opnemen met de receptie/eigenaar/uitbater. Zij kunnen jouw kenteken doorgeven aan de overheid, waardoor je de milieuzone toch zonder een boete in kunt rijden.

Het is vervolgens een kwestie van erop vertrouwen dat dit goed gebeurd is. Is dat niet het geval en rijd je toch een ZTL-zone in, dan is de kans dat je onder eventuele boetes uit kunt komen minimaal.

5

Boetes voor inrijden ZTL-zone

De boetes voor het ongeoorloofd binnenrijden van een ZTL-zone zijn fiks. Reken op een boete van ongeveer 100 tot maximaal 332 euro per overtreding. Iedere keer dat je een camera passeert kan het je een boete opleveren. Een paar rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats kan je op die manier meerdere boetes opleveren.

Loop je met je huurauto een boete op vanwege het ongeoorloofd binnenrijden van een Italiaanse milieuzone? Dan betaal je bovenop de boete vaak ook nog een administratieve vergoeding aan de autoverhuurder. Reken hierbij op zeker enkele tientjes per boete.