5 dingen die je moet weten over frequent flyer programma’s

Veel traditionele luchtvaartmaatschappijen hebben zogenaamde loyaliteitsprogramma’s. Hiermee willen de airlines hun klanten belonen voor hun trouw. Dit levert de luchtvaartmaatschappijen meer op dan het ze kost. Trouwe klanten worden vaak nog trouwer, waardoor ze soms irrationele keuzes maken als het aankomt op de keuze voor een vliegticket. Denk aan het kiezen voor hun vaste luchtvaartmaatschappij, ondanks dat die op dat moment duurder is. De beloning in de vorm van meer status, meer punten om voor gratis vluchten te sparen of andere voordelen kunnen op het beslissingsmoment belangrijker geacht worden dan een gunstige route, de beste tijden of de goedkoopste vliegtarieven.

Veel luchtvaartmaatschappijen hebben frequentflyerprogramma’s om passagiers aan te moedigen punten te sparen, die vervolgens kunnen worden ingewisseld voor vliegreizen of andere goederen. Punten kunnen verdiend worden afhankelijk van de prijsklasse, de afstand afgelegd met die luchtvaartmaatschappij of haar partners, of het bedrag dat je aan de vliegtickets uitgegeven hebt. Veel frequentflyerprogramma’s hebben extra manieren om je punten te laten sparen, bijvoorbeeld door te overnachten bij partnerhotels, auto’s te huren bij partners of door een speciale aan het frequentflyerprogramma gekoppelde creditcard te gebruiken.

Over frequentflyerprogramma’s valt veel te vertellen en vanuit verschillende perspectieven zoals economisch, psychologisch en marketingtechnisch. Wij hebben uit alle beschikbare info 5 dingen voor je verzameld die je moet weten over frequentflyerprogramma’s.

1

Mogelijk negatieve effecten op het milieu

De meeste frequentflyerprogramma’s kennen verschillende niveau’s. Hoe hoger het niveau, des te meer voordelen je hebt. Het aantal vlucht of gevlogen mijlen om voor bepaalde niveaus te kwalificeren, verschilt per luchtvaartmaatschappij of frequentflyerprogramma. Wat alle programma’s gemeen hebben, is dat hoe meer je vliegt, des te eerder je van deelnemerniveau stijgt.

Dit systeem werkt extra vliegen voor mijlen in de hand. Sommige frequent flyers doen tegen het einde een zogenaamde ‘milage run‘. Mileage runs worden vaak ingezet door frequente reizigers die proberen hun elite-status in het frequent flyer-programma te behouden of te verhogen. Elite-statussen worden doorgaans toegekend op basis van het aantal gevlogen mijlen of segmenten binnen een bepaalde periode. Door extra vluchten te maken, zelfs als ze niet nodig zijn voor de reis zelf, kunnen reizigers hun totale mijlen verhogen en zo een hogere status behouden of bereiken.

Het onnodig extra vliegen heeft een negatief effect op de uitstoot en dus op het milieu.

2

Geweldige marketingtool

Dankzij de koppeling van data van een frequentflyerprogramma aan een individu heeft de luchtvaartmaatschappij een zeer duidelijk beeld van het reisgedrag van de reiziger, zijn/haar voorkeuren en de criteria waarop de deelnemer keuzes kan maken. Hierdoor dan er zeer specifiek gerichte marketing uitgevoerd worden richting individuele deelnemers.

3

Irrationele keuzes

Deelnemers aan frequentflyerprogramma’s maken geregeld irrationele keuzes als het aankomt op de keuze voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij of zelfs specifieke routes. Ongunstige vliegtijden, hogere prijzen voor vliegtickets of zelfs omvliegen lijkt geen enkel probleem op het moment dat er met de airline gevlogen wordt waar men een frequent flyer met een bepaalde deelnemersstatus is (of die kan bereiken).

4

Sparen zonder dat je de waarde weet

Het bijzondere aan het sparen van punten (miles) is dat de waarde niet altijd keihard vastgelegd is. Sterker nog, door het aantal benodigde punten voor een gratis ticket of upgrade flexibel te houden, kan de luchtvaartmaatschappij spelen met wat een punt waard is. Het is daardoor lastig om te stellen hoeveel euro(cent) een punt of mijl ongeveer waard is. De airlines kunnen door middel van het verhogen van het aantal mijlen dat nodig is, de waarde per mijl devalueren. Als deelnemer aan een frequentflyerprogramma weet je dus eigenlijk niet goed waar je aan toe bent.

5

Lees de kleine lettertjes

Over de voordelen van de frequentflyerprogramma heerst helaas vaak veel onduidelijkheid. De globale lijnen worden vaak duidelijk weergegeven, maar vooral op het gebied van de voordelen als je met zogenaamde partnerairlines vliegt, is er vaak veel onduidelijk. Wanneer heb je wel en geen toegang tot lounges, hoe zit het met bagagevrijstellingen en mag je wel of geen gasten mee de lounge in nemen? Dat soort vragen wordt niet altijd helemaal duidelijk.

Als bepaalde zaken essentieel zijn voor je, let dan goed op welk frequentflyerprogramma je gaat gebruiken. Als je de keuze hebt, dan zou het soms interessanter kunnen zijn om voor het programma van een partnerairline te kiezen. In het geval van Air France / KLM kun je in plaats van Flying Blue ook voor het SkyMiles programma van Delta kiezen.