5 dingen die je moet weten over low cost airlines

Halverwege de jaren ’90 van de vorige eeuw zette de toen gloednieuwe luchtvaartmaatschappij EasyJet de Europese reiswereld op z’n kop. Deze Britse luchtvervoerder zette met lage tarieven en gunstige voorwaarden de aanval in op de positie van de gevestigde orde. Europese luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways, Lufthansa, Air France en ons eigen KLM kregen ineens te maken met een concurrent die zwaar onder hun tarieven dook. Daarbij werden gunstigere voorwaarden gehanteerd, zoals het niet hanteren van een verplichte zaterdagovernachting binnen de vliegreis. Die werd door de zogenaamde premium airlines gehanteerd om zakenreizigers hoge vliegtarieven te laten betalen voor hun doordeweekse zakelijke vliegreizen.

In de beginjaren waren het vooral de zakelijke reizigers die gebruik begonnen te maken van het nieuwe fenomeen low cost airlines. Inmiddels is het businessmodel niet meer weg te denken uit de hedendaagse commerciële burgerluchtvaart. Wie heeft er inmiddels nog geen vlucht gemaakt met bedrijven zoals Ryanair, Wizz Air of Easyjet? Luchthavens zoals Eindhoven Airport en Brussels South Charleroi Airport hebben hun bestaan vooral te danken aan de vluchten die low cost airlines maken vanaf deze vliegvelden.

Vliegen met een low cost airline lijkt in veel opzichten op vliegen met ‘reguliere’ luchtvaartmaatschappijen, zeker nu die laatste categorie voor steeds meer diensten extra geld vraagt. Toch zijn er een aantal dingen die kenmerkend zijn voor low cost airlines. Wij hebben die samengevat in de vijf dingen die je moet weten over low cost airlines.

1

Bijbetalen

Het uitkleden van het reisproduct is een van de belangrijkste methodes om de prijzen van vliegtickets laag te kunnen houden. Dat betekent dat het essentiële onderdeel geleverd wordt en dat is dat de low cost airline je van plek A naar plek B vliegt. Het meenemen van een beperkte hoeveelheid handbagage is inbegrepen. Voor vrijwel al het andere zul je bij moeten betalen. Denk aan het meenemen van grotere of zwaardere stuks handbagage, het meenemen van ruimbagage, priority boarding, zitplaatsreservering (als dat al mogelijk is), drinken en eten.

Bijbetalen (en soms flink) moet je meestal ook voor naamswijzigingen, het wijzigen van de vlucht of het laten uitprinten van een boarding pass op het vliegveld. Soms zijn deze kosten zo hoog dat je bijna net zo goed een nieuw vliegticket kunt kopen.

In 2009 opperde Michael O’Leary, CEO van Ryanair, zelfs om om te laten betalen voor toiletgebruik aan boord van zijn vliegtuigen. Hij zei dat dit zou helpen om de kosten van vliegen te verlagen en dat het zou bijdragen aan een schonere omgeving aan boord.

2

Goedkopere luchthavens

Het gebruiken van goedkopere luchthavens is de tweede manier om de prijzen van vliegtickets laag te kunnen houden. Het drukken van kosten doen de low cost airlines bijvoorbeeld door vanaf goedkopere luchthavens te vliegen. De afhandelingskosten en luchthavenbelastingen verschillen van vliegveld tot vliegveld. Zo is Schiphol duurder dan Eindhoven Airport is Charleroi Airport voordeliger dan de internationale luchthaven van Brussel. Deze ver ten zuiden van Brussel gelegen luchthaven heeft zijn bestaan voornamelijk te danken aan low cost airlines.

Voor de passagier kan het gebruik van goedkope luchthavens ook nadelige effecten hebben. Zo liggen dat soort luchthavens vaak een stuk verder van de doelbestemming af dan de naam je zou willen laten denken. Dit kan voor langere transfertijden en hogere transferkosten leiden. Soms is de taxi vanwege de route en vluchttijden de enige goede optie. In dat geval kun je het voordeel van de voordelige ticketprijs snel verspelen.

3

Eén type vliegtuig en één reisklasse

De derde manier om de prijzen van vliegtickets lager te kunnen houden, is door een verhoogde efficiëntie en lagere kosten van de vliegtuigen. Het gebruik van slechts 1 type vliegtuig zorgt voor lagere kosten. Zo hoeft de kennis van je personeel (piloten, technici en boordpersoneel) zich maar op één vliegtuig te richten. Voor onderhoud en reparaties heb je minder verschillende onderdelen nodig en kun je gemakkelijker onvoorziene situaties binnen je eigen vloot oplossen. Op dit moment is de Boeing 737-800 het favoriete toestel onder los cost airlines.

De indeling van de vliegtuigen wordt vaak simpel gehouden: één reisklasse met allemaal dezelfde stoelen. Geen business class dus in de meeste low cost airlines. Wel kun je – vrijwel altijd tegen bijbetalng – stoelen met extra beenruimte boeken.

4

Ongeveer 100.000 vluchten per dag

Low cost airlines maakten in 2022 wereldwijd gemiddeld 100.000 vluchten per dag, wat neerkomt op ongeveer tweederde deel van alle commerciële vluchten van de burgerluchtvaart wereldwijd. De Europese markt is goed voor ongeveer de helft van die vluchten. De grootste low cost airlines ter wereld zijn Ryanair, EasyJet, Southwest Airlines en Wizz Air. Deze airlines maken samen ongeveer 70% van alle vluchten van low cost airlines.

5

Ryanair grootste van Europa

Het succes van het fenomeen low cost airlines wordt het duidelijkst als je kijkt naar de top vijf grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa. Daar staat Ryanair zowel vorig jaar als dit jaar (tot nu) op de eerste plaats als het gaat om het aantal vervoerde passagiers. Ter vergelijking: Ryanair vervoer op jaarbasis ongeveer de helft meer passagiers dan Air France-KLM, waar ook de merken Transavia en HOP! onder vallen.