Halverwege de jaren ’90 van de vorige eeuw zette de toen gloednieuwe luchtvaartmaatschappij EasyJet de Europese reiswereld op z’n kop. Deze Britse luchtvervoerder zette met lage tarieven en gunstige voorwaarden de aanval in op de positie van de gevestigde orde. Europese luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways, Lufthansa, Air France en ons eigen KLM kregen ineens te maken met een concurrent die zwaar onder hun tarieven dook. Daarbij werden gunstigere voorwaarden gehanteerd, zoals het niet hanteren van een verplichte zaterdagovernachting binnen de vliegreis. Die werd door de zogenaamde premium airlines gehanteerd om zakenreizigers hoge vliegtarieven te laten betalen voor hun doordeweekse zakelijke vliegreizen.
In de beginjaren waren het vooral de zakelijke reizigers die gebruik begonnen te maken van het nieuwe fenomeen low cost airlines. Inmiddels is het businessmodel niet meer weg te denken uit de hedendaagse commerciële burgerluchtvaart. Wie heeft er inmiddels nog geen vlucht gemaakt met bedrijven zoals Ryanair, Wizz Air of Easyjet? Luchthavens zoals Eindhoven Airport en Brussels South Charleroi Airport hebben hun bestaan vooral te danken aan de vluchten die low cost airlines maken vanaf deze vliegvelden.
Vliegen met een low cost airline lijkt in veel opzichten op vliegen met ‘reguliere’ luchtvaartmaatschappijen, zeker nu die laatste categorie voor steeds meer diensten extra geld vraagt. Toch zijn er een aantal dingen die kenmerkend zijn voor low cost airlines. Wij hebben die samengevat in de vijf dingen die je moet weten over low cost airlines.