5 dingen die je moet weten over de Boeing 737

De Boeing 737 is het meest verkochte passagiersvliegtuig ter wereld. De kans is groot dat je tijdens een korte of middellange vlucht plaatsneemt in de Boeing 737. Zo bestaat de gehele vloot van lowcostairline Ryanair uit dit succesvolle vliegtuig dat afkomstig is uit de Boeing-fabrieken. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia vliegt op dit moment alleen nog met de Boeing 737, maar zal vanaf dit jaar over gaan stappen op de Airbus A320neo en Airbus A321neo. Deze switch zal samen met moederbedrijf KLM gemaakt worden en zal ongeveer 7 jaar in beslag nemen. In 2030 zouden alle Boeing 737-toestellen van KLM en Transavia vervangen moeten zijn door toestellen van de Europese concurrent Airbus.

Je zou een heel boek kunnen wijden aan de Boeing 737. Wij beperken ons tot 5 dingen die je moet weten over de Boeing 737. Daarbij hebben we een leuke mix gemaakt van statistische feiten, informatie over de verschillende modellen en handige info voor wie als passagier in een Boeing 737 stapt.

1

Feiten en cijfers

Alle Boeing 737-types zijn tweemotorige vliegtuigen. Op dit moment zijn er ruim elfduizend Boeing 737-toestellen gebouwd en staan er nog meer dan vierduizend in de orderboeken van Boeing. De optimale kruissnelheid ligt rond de 0,785 mach, wat neerkomt op zo’n 960 kilometer per uur. De maximumsnelheid van de Boeing 737 NG en MAX ligt rond de 0,82 mach, oftewel ruim 1000 kilometer per uur. De laatste generaties 737-vliegtuigen kunnen maximaal 26.035 liter brandstof meenemen. De nieuwprijs van een Boeing 737-8 ligt rond de 106 miljoen Amerikaanse dollars. Dat is tegen de huidige dollarkoers bijna 100 miljoen euro. De Boeing 737 MAX is een stukje duurder. Voor de MAX 8 moet je rekenen op een gemiddelde aanschafprijs van ruim 120 miljoen dollar.

Een Boeing 737 kan ruim vijfduizend kilometer vliegen zonder te tanken. De Boeing 737 MAX heeft een theoretisch vliegbereik dat de zesduizend kilometer overschrijdt. De Boeing 737 MAX 200 heeft vanwege de hogere passagierscapaciteit een lager bereik: ongeveer 5000 kilometer. Dit is afhankelijk van het type Boeing 737, het weer en de vluchtcondities. Vandaar dat er op langere vluchten, zoals bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Dubai of Kaapverdië, vaak een tussenlanding gemaakt wordt om te tanken.

De Boeing 737 is bijna altijd uitgevoerd met 8 deuren: twee voorin, twee boven iedere vleugel en twee achterin. De stoelen bij de middelste deuren hebben meestal extra beenruimte.

2

Verschillende types

Van de Boeing 737 bestaan er verschillende generaties en types. De eerste generatie bestond de Boeing 737-100 en Boeing 737-200. Die generatie wordt de 737 Classic genoemd. De Boeing 737 (type 100) maakte op 9 april 1967 zijn eerste vlucht.

De tweede generatie kreeg de naam 737 Present Generation. Hieronder vallen de Boeing 737-300, Boeing 737-400 en Boeing 737-500.

Op dit moment wordt er nog vooral gevlogen met de derde generatie: de Boeing NG (Next Generation). Hieronder vallen de veel gebruikte Boeing 737-800, de kleinere Boeing 737-700 en de grotere Boeing 737-900ER (Extended Range). De beperkt verkochte Boeing 737-600 (69 stuks geleverd) zul je niet zo snel tegenkomen.

De vierde en nieuwste generatie is de Boeing 737 MAX, die vanaf 2017 geleverd wordt. Kenmerkend voor de Boeing 737 MAX zijn de zuinigere motoren (10 tot 12 procent brandstofbesparing) en het feit dat er technologie uit de Boeing 787 Dreamliner in verwerkt zit. De Boeing 737 MAX 8 vervangt de Boeing 737-800, de Boeing 737 MAX 9 vervangt de Boeing 737-900 en de langere Boeing MAX 10 is de opvolger van de Boeing 737-900ER.

3

Geen entertainment

Meestal heb je aan boord van de Boeing 737 geen beschikking tot een persoonlijk entertainmentsysteem met schermpjes in de achterkant van de stoel voor je of een opklapbare steun met een scherm. De plaatsing van centrale schermen is eigenlijk al niet meer van deze tijd.

Of er wel of geen inflight entertainment in de stoelen verwerkt zit, verschilt van maatschappij tot maatschappij. De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia en TUIfly kiezen ervoor om geen schermpjes in de achterkant van de stoelen aan te brengen. In het buitenland kun je het wel tegenkomen, bijvoorbeeld bij het Australische Qantas en Amerikaanse airlines zoals Southwest Airlines en United Airlines.

4

Stoelindeling

De Boeing 737 is een zogenaamd narrow-body of smalrompvliegtuig. Dit zijn vliegtuigen met één gangpad en twee rijen stoelen. In de meeste gevallen gaat het om twee rijen stoelen van ieder drie stoelen. Sommige luchtvaartmaatschappijen kiezen ervoor om de business class (of First Class, die in de VS nog veel gebruikt wordt) met twee rijen van twee stoelen uit te voeren.

In de economyklasse (ook wel toeristenklasse genoemd) zijn de stoelnummers eindigend met de letters A en F de stoelen aan de raamzijde. De stoelen eindigend op C en D zijn de gangpadstoelen. Heb je een stoelnummer eindigend op een B of een E? Dan zit je in de middenstoel.

Bij het meest gebruikte type, de Boeing 737-800, plaatsen zowel Transavia en Ryanair 189 stoelen in het vliegtuig, verdeeld over 32 rijen. Bij Ryanair gaan de rijnummers tot en met 33, omdat zij geen rijnummer 13 gebruiken. KLM heeft vanwege de Europe Business Class iets minder stoelen beschikbaar op hun 737-800-toestellen. In de business class worden de middelstoelen niet verkocht en dus vrijgehouden.

5

De koning in de cockpit

Er bestaat een kans dat koning Willem-Alexander de Boeing 737 van jouw KLM-vlucht bestuurt. Sinds hij in 2017 zijn brevet haalde om specifiek op de Boeing 737 te vliegen, maakt hij af en toe de nodige vlieguren bij KLM. Hij heeft de vlieguren nodig om zijn vliegbrevet te blijven behouden. Sinds het nieuwe regeringstoestel met de registratie PH-GOV in gebruik genomen is, kan hij zijn Boeing 737-vlieguren in dat toestel maken. Hierdoor is de noodzaak om bij KLM achter de stuurknuppel te zitten verdwenen. Toch schijnt het dat hij nog steeds zo’n twee keer per maand anoniem als gastvlieger met een Boeing 737 van KLM naar een Europese bestemming vliegt.