Voor het zoeken en boeken van hotelkamers, appartementen, B&B’s en andere soorten accommodaties mag je booking.com inmiddels wel een van de belangrijkste websites noemen. Booking.com is in ongeveer twee decennia tijd uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste online boekingsplatforms voor accommodaties. Ze bieden een breed scala aan opties, van hotels tot appartementen, vakantiehuizen en meer. Het succes is vooral te danken aan de gebruiksvriendelijkheid, het enorme aanbod en de naamsbekendheid die het bedrijf opgebouwd heeft. In eerste instantie deed Bookings.nl (zoals de site bij de start in 1996 heette) dat grotendeels door middel van affiliatepartners. Inmiddels weet het bedrijf op tal van manieren zijn klanten te bereiken.
De naam klinkt internationaal, maar booking.com is oorspronkelijk een Nederlands bedrijf. Het is opgericht door de Geert-Jan Bruinsma. Hij was ten tijde van de oprichting student op de Universiteit Twente. In 2005 werd het bedrijf overgenomen door Priceline.com. Omdat Booking in 2018 het grootste bedrijfsonderdeel van het beursgenoteerde bedrijf was, werd de naam van het bedrijf veranderd in Booking Holdings Inc.
Dit soort feitjes zijn voor de klanten van Booking eigenlijk niet interessant. Zij willen vooral weten wat hun voordelen zijn van het boeken van een accommodatie via Booking, waar ze op moeten letten en wat ze verder nog moeten weten als ze een reservering via Booking.com maken. Wij proberen om dat duidelijk en beknopt te vertellen binnen de 5 dingen die je moet weten over Booking.com.