5 dingen die je moet weten over KLM

KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. De officiële volledige naam luidt Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V.. Vanwege het internationale karakter wordt tegenwoordig de Engelstalige naam KLM Royal Dutch Airlines in alle officiële uitingen gebruikt. In de volksmond wordt er vooral het kortere ‘KLM’ gebruikt. Wie regelmatig vliegt, die zal waarschijnlijk wel een keertje met KLM meegevlogen zijn. Het is lastig om een goede schatting te maken hoeveel Nederlanders minstens één keer in hun leven met KLM gevlogen hebben. Op basis van verschillende rekenmethodes komen we op een redelijk realistische schatting uit. Die schatting vertelt ons dat ongeveer 70% van de nu nog levende Nederlanders in hun leven minstens 1 keer met KLM heeft gevlogen.

Dat KLM een Nederlandse luchtvaartmaatschappij is, mag je in de categorie ‘parate kennis’ scharen. Dat blauw de kleur is die op alle manieren (logo, buitenkant vliegtuigen en binnen in de cabines) terugkomt bij KLM, is eveneens iets wat veel mensen weten. Maar wat valt er verder te vertellen over de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM? Wij hebben de 5 dingen die je moet weten over KLM voor je op een rijtje gezet.

1

Oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld

Onze KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog steeds in bedrijf is. KLM werd opgericht op 7 oktober 1919 en maakte haar eerste vlucht op 17 mei 1920. De Zweedse luchtvaartmaatschappij Svensk Lufttrafik werd iets eerder opgericht (22 februari 1919), maar is enkele decennia later ter ziele gegaan.

2

Zeer hoge naamsbekendheid

Volgens een onderzoek van het Nederlands Merkenbureau uit 2023 is de naamsbekendheid van KLM in Nederland 97%. Dit betekent dat 97% van de Nederlanders bekend is met het merk KLM. Dit is een zeer hoge naamsbekendheid, die alleen wordt geëvenaard door een paar andere Nederlandse merken, zoals Heineken.

De hoge naamsbekendheid van KLM is belangrijk voor de luchtvaartmaatschappij. Een hoge naamsbekendheid maakt het gemakkelijker om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Het maakt KLM ook een aantrekkelijke partner voor andere bedrijven en organisaties.

3

Fusie met Air France

Samenwerkingen hebben altijd een belangrijk onderdeel uitgemaakt van de bedrijfsstrategie van KLM. Dat leidde in 2004 tot een fusie met de Franse luchtvaartmaatschappij Air France. De hieruit voortvloeiende holding Air France-KLM is sindsdien het hoofdbedrijf waar KLM onderdeel van uitmaakt. KLM bezit samen met dochterondernemingen Transavia, Martinair, KLM Cityhopper en KLM Cargo ongeveer veertig procent van de vliegtuigvloot en is ook goed voor ongeveer veertig procent van de omzet binnen de holding.

4

Full-service luchtvaartmaatschappij

KLM is een traditionele luchtvaartmaatschappij, in tegenstelling tot de zogenaamde low cost airlines. Bedrijven zoals KLM (en bijvoorbeeld ook British Airways en Lufthansa) worden daarom ook wel full-service luchtvaartmaatschappijen genoemd. KLM heeft een groot netwerk, vliegt met verschillende vliegtuigen, heeft met Flying Blue een frequent flyer programma en biedt behalve de standaard economy class ook luxere klassen, zoals de business class.

De afgelopen jaren zie je dat je bij KLM wel steeds vaker voor bepaalde diensten moet betalen, als je ze wilt gebruiken. Zo is het gratis meenemen van ruimbagage in minder situaties toegestaan.

5

KLM is belangrijk voor de Nederlandse economie

KLM is op verschillende manieren belangrijk voor onze economie. Zo zorgt KLM voor een gunstig vestigingsklimaat voor ondernemingen in Nederland. Nederlandse bedrijven hebben dankzij de meer dan 170 bestemmingen in bijna tachtig landen toegang tot nieuwe markten. KLM is met meer dan 30.000 medewerkers een belangrijke werkgever in Nederland.

Daarnaast zorgt KLM voor banen bij toeleveranciers en bij gerelateerde bedrijven, zoals luchthaven Schiphol. Tot slot betaalt KLM belastingen en heffingen aan de Nederlandse overheid. Dit komt neer op ongeveer 2 miljard euro per jaar. Deze inkomsten worden gebruikt om de Nederlandse economie te ondersteunen.