5 dingen die je moet weten over de Airbus A321neo

Vandaag is de allereerste Airbus A321neo van Transavia geland op Schiphol Amsterdam Airport. Dit vliegtuig met registratie PH-YHZ is vanmiddag vanaf de Airbus-fabriek in Hamburg overgevlogen naar zijn toekomstige thuisbasis in Nederland. Als het goed is zal dit gloednieuwe toestel op 5 januari 2024 de eerste passagiers naar hun bestemming gaan vliegen. Over de komende periode van 7 jaar zullen de toestellen van Airbus de complete Boeing-vloot van Transavia gaan vervangen.

Er zijn verschillende redenen voor Transavia en moederbedrijf KLM om de overstap naar de narrowbodytoestellen van Airbus te maken. Zowel de normale Airbus A320neo en de verlengde Airbus A321neo zijn moderner, stiller en zuiniger dan de Boeing 737 die ze vervangen. De lagere CO2-uitstoot is minder belastend voor het milieu en de lagere geluidsproductie zorgt voor minder geluidsoverlast bij omwonenden van vliegvelden.

De Airbus A321neo is voor veel Transavia-reizigers nog een vrij onbekend toestel. Wij willen je graag van de nodige hoeveelheid informatie voorzien. Dat doen we in de vorm van 5 dingen die je moet weten over de Airbus A321neo.

1

Geen gloednieuw toestel

De toevoeging “neo” staat voor “new engine option”. Bij Airbus heeft men ervoor gekozen om de vliegtuigfamilie Airbus A320 te vernieuwen in plaats van een volledig nieuw toestel te ontwerpen en ontwikkelen. De zuinigere en stillere motor is de belangrijkste verbetering aan de nieuwe generatie midrange vliegtuigen, vandaar dat men gekozen heeft voor de toevoeging “neo”.

2

Feiten en cijfers

Alle Airbus A320neo-types zijn tweemotorige vliegtuigen. Op dit moment zijn er ruim twaalfhonderd Airbus A319/320/321neo-toestellen gebouwd en staan er nog meer dan vierduizend in de orderboeken van Airbus. De optimale kruissnelheid ligt rond de 0,78 mach, wat neerkomt op zo’n 833 kilometer per uur. De maximumsnelheid van de Airbus A321neo ligt rond de 0,82 mach, oftewel bijna negenhonderd kilometer per uur. De Airbus A321neo-vliegtuigen kunnen maximaal 23.490 liter brandstof meenemen.

De Airbus A321neo kan ruim zesduizend kilometer vliegen zonder te tanken. De exacte reikwijdte is afhankelijk van factoren zoals het weer en de vluchtcondities. Vandaar dat er op langere vluchten, zoals bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Dubai of Kaapverdië, vaak een tussenlanding gemaakt wordt om te tanken.

De Airbus A321neo is uitgevoerd met 10 deuren: twee voorin, twee boven iedere vleugel, twee achter de vleugel en twee achterin. De stoelen bij de middelste deuren hebben meestal extra beenruimte.

3

Drie varianten

De Airbus A320neo vormt de basis van de Airbus A321neo. De 320 is korter dan de 321. De Airbus A319neo is een versie van de A320neo met een verkorte romp. Dit toestel is aanzienlijk minder populair en wordt vooral ingezet als overheidsvliegtuig en zakenvliegtuig. Van de Airbus A321neo is er een versie met een vergrootte reikwijdte. Die wordt bereikt door drie extra brandstoftanks van 2.990 liter toe te passen.

4

Geen entertainment, wel USB

Meestal heb je aan boord van de Airbus A321neo geen beschikking tot een persoonlijk entertainmentsysteem met schermpjes in de achterkant van de stoel voor je of een opklapbare steun met een scherm. De plaatsing van centrale schermen is eigenlijk al niet meer van deze tijd.

Of er wel of geen inflight entertainment in de stoelen verwerkt zit, verschilt van maatschappij tot maatschappij. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia kies ervoor om geen schermpjes in de achterkant van de stoelen aan te brengen. Wel heeft iedere stoel een eigen USB-oplaadpunt, zodat je onderweg films en series op je smartphone of tablet kunt kijken zonder dat de batterij teveel belast hoeft te worden.

5

Stoelindeling

De Airbus A320neo is een zogenaamd narrow-body of smalrompvliegtuig. Dit zijn vliegtuigen met één gangpad en twee rijen stoelen. In de meeste gevallen gaat het om twee rijen stoelen van ieder drie stoelen. Sommige luchtvaartmaatschappijen kiezen ervoor om de business class (of First Class, die in de VS nog veel gebruikt wordt) met twee rijen van twee stoelen uit te voeren.

In de economyklasse (ook wel toeristenklasse genoemd) zijn de stoelnummers eindigend met de letters A en F de stoelen aan de raamzijde. De stoelen eindigend op C en D zijn de gangpadstoelen. Heb je een stoelnummer eindigend op een B of een E? Dan zit je in de middenstoel.

Transavia heeft ervoor gekozen om 232 zitplaatsen in de Airbus A321neo te laten monteren. Hiermee is de passagierscapaciteit ruim twintig procent groter dan bij de Boeing 737-800. Transavia kiest (zoals altijd) voor één boekingsklasse en type stoel. De stoelen aan boord van een Airbus A321neo van Transavia hebben een breedte van 18″ en en pitch van 28-29″. Daarmee zijn de stoelen iets breder dan in de Boeing 737, maar lever je wel een paar centimeter aan beenruimte in.

De rijen 18, 19 en 29 aan boord van de Airbus A321neo hebben bij Transavia extra beenruimte. Om op die stoelen te mogen zitten, moet je een vliegticket tegen het duurdere Max-tarief boeken of betalen om die stoelen te mogen reserveren.