5 dingen die je moet weten over autorijden in Kaapstad

Ga je het openbaar vervoer, taxi’s, Ubers of georganiseerde excursies gebruiken tijdens je vakantie in en rond Kaapstad? Of kies je ervoor om zelf te gaan rijden? Je zult waarschijnlijk meerdere factoren hanteren om de afweging te maken welke vorm van vervoer je gaat gebruiken tijdens jouw reis naar Zuid-Afrika. Veiligheid, verkeersregels, kosten, drukte op de weg, parkeermogelijkheden… het kan allemaal meewegen in je beslissing of je wel of geen auto gaat huren in Kaapstad. Laat me beginnen met mijn persoonlijke ervaring: ik ben meerdere keren naar Kaapstad geweest en heb iedere keer een auto gehuurd. Iedere keer was ik blij met de vrijheid die het me bood en geen enkel moment heb ik mezelf onprettig of onveilig gevoeld tijdens het autorijden in Kaapstad en elders in de provincie Westkaap. Als je enigszins je verstand gebruikt en vertrouwt op je eigen rijkunsten, dan moet het geen enkel probleem zijn om te autorijden in Kaapstad en omgeving.

Wat moet je weten over autorijden in Kaapstad? Op basis van mijn eigen ervaringen heb ik de 5 dingen die je moet weten over autorijden in Kaapstad voor je in dit artikel vermeld. De meeste van de genoemde punten gelden ook voor het rijden elders in Zuid-Afrika.

1

Prima wegen

Over de wegen in Kaapstad hoef je je geen zorgen te maken. Die zijn over het algemeen prima. Waar je wel op moet letten zijn de verkeersdrempels die op soms onlogische plekken aangebracht zijn. Zo werden wij een keer verrast door een verkeersdrempel nadat we een rotonde verlieten.

2

Links rijden

In Zuid-Afrika rijd je op de linker weghelft en zit je als bestuurder van een auto rechts. Dus tegenovergesteld van wat we in Nederland gewend zijn. Het links rijden is te danken aan de vroegere Britse overheersing. Het links rijden vergt weinig gewenning. Eigenlijk gaat het vrijwel vanzelf. Mogelijk dat je op meerbaanswegen wat langer rechts blijft rijden dan nodig is en dat je een keer de ruitenwissers aanzet in plaats dat je de richtingaanwijzer inschakelt.

3

Parkeren

Parkeren is in Kaapstad over het algemeen niet zo lastig. In het centrum kan het soms wat moeilijker zijn om een plekje te vinden, zeker tijdens de drukkere tijden. In het centrum van Kaapstad zie je parkeerplaatsen waarvoor je moet betalen. Dat doe je dan niet bij een parkeermeter, maar je betaalt aan een zogenaamde ‘parking marshall’. Dit zijn ambtenaren in dienst van de gemeente. Zij lopen met een apparaat rond en laten je voor de tijd betalen die je denkt te gaan parkeren. Vaak zit er een parkeertijdlimiet op van 60 of 120 minuten. De parkeertarieven lopen op tot omgerekend iets meer dan een euro per uur.

Op de gratis parkeerplaatsen krijg je te maken met ‘car guards’. Dat zijn mannen met fluoriserende hesjes die als niet-officiële parkeerwachter optreden. Zij helpen je met een plekje zoeken en houden je auto in de gaten. Geef dit soort mannen een kleine fooi (maximaal 10 rand) als je je auto weer op gaat halen.

4

Let op de snelheidsduivels

Opmerkelijk is het hoge aantal snelheidsduivels dat door Kaapstad rijdt. Voor de Helen Suzman Boulevard en de Main Road in Green Point hebben veel last van automobilisten en motorrijders die als gekken over het asfalt scheuren. Wees daarom goed op je hoede als je afslaat, wilt parkeren of van rijbaan wilt wisselen. De enorme snelheidsverschillen kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen. De onwennigheid om links te rijden kan het voor Nederlandse bestuurders nog net iets lastiger maken om het verkeer goed in te schatten.

5

Voorrang bij STOP-borden

Het verkeer wordt in Kaapstad geregeld door middel van verkeerslichten, rotondes en stopborden. Bij iedere kruising of splitsing zie je stopborden. Als er geen onderbord met een cijfer staat, dan moet jij voorrang geven. Is er een onderbord met een cijfer (meestal een 3 of 4) onder geplaatst? In dat geval geldt het verplichte stoppen voor alle auto’s (en andere bestuurders).

Het werkt dan net als in de Verengde Staten: alle bestuurders moeten volledig tot stilstand komen bij het STOP-bord. De bestuurder die als eerste stilstaat, mag als eerste doorrijden. Als twee of meer bestuurders tegelijkertijd stoppen, heeft de bestuurder die van rechts komt voorrang. Dit geldt ongeacht of de bestuurder rechtsaf, linksaf of rechtdoor wil gaan.

Tot slot geldt ook dit nog: bestuurders die afslaan, ongeacht de richting, hebben geen voorrang op bestuurders die rechtdoor rijden. Dit is anders dan in Nederland, waar bestuurders die linksaf slaan voorrang hebben op bestuurders die rechtdoor rijden.