De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair werd eind vorige eeuw omgevormd tot een zogenaamde low cost airline, oftewel een goedkope luchtvaartmaatschappij. Eerlijk gezegd moet je jezelf niet laten misleiden door de term ‘goedkoop’, want er is geen garantie dat de vliegtickets van Ryanair per definitie goedkoop of goedkoper zijn dan de vluchten bij concurrenten. Net als bij iedere luchtvaartmaatschappij zijn de prijzen van de vliegtickets bij Ryanair mede afhankelijk van vraag en aanbod. Naarmate er meer stoelen op een vlucht verkocht zijn, des te duurder de stoelen op deze vlucht in de regel worden.
Momenteel heeft Ryanair Holdings Group een vloot van iets meer dan vijfhonderd vliegtuigen, waarmee het qua vloot de nummer drie luchtvaartmaatschappij van Europa is. In aantal passagiers dat per jaar vervoerd wordt, is Ryanair de grootste Europese luchtvaartmaatschappij. Met ruim 181 miljoen passagiers bleef Ryanair de nummer twee het afgelopen jaar flink voor. Dat was de Lufthansa Group met 112,5 miljoen passagiers vorig jaar.
Over Ryanair kun je complete boeken schrijven. Die zouden kunnen gaan over het succesverhaal van deze relatief jonge luchtvaartmaatschappij, over de manieren waarop Ryanair geld verdient of over de ervaringen die reizigers hebben met Ryanair. Er bestaat daarin amper een middenweg: je houdt van ze vanwege de eenvoud waarmee je voordelig kunt vliegen of je verafschuwt ze vanwege het gebrek aan comfort en klantvriendelijkheid, waar Ryanair vaak van beticht wordt.
Zonder te verklappen in welk kamp ik zit, informeer ik je graag over de 5 dingen die je moet weten over vliegen met Ryanair.