Veel traditionele luchtvaartmaatschappijen hebben zogenaamde loyaliteitsprogramma’s. Hiermee willen de airlines hun klanten belonen voor hun trouw. Dit levert de luchtvaartmaatschappijen meer op dan het ze kost. Trouwe klanten worden vaak nog trouwer, waardoor ze soms irrationele keuzes maken als het aankomt op de keuze voor een vliegticket. Denk aan het kiezen voor hun vaste luchtvaartmaatschappij, ondanks dat die op dat moment duurder is. De beloning in de vorm van meer status, meer punten om voor gratis vluchten te sparen of andere voordelen kunnen op het beslissingsmoment belangrijker geacht worden dan een gunstige route, de beste tijden of de goedkoopste vliegtarieven.
Veel luchtvaartmaatschappijen hebben frequentflyerprogramma’s om passagiers aan te moedigen punten te sparen, die vervolgens kunnen worden ingewisseld voor vliegreizen of andere goederen. Punten kunnen verdiend worden afhankelijk van de prijsklasse, de afstand afgelegd met die luchtvaartmaatschappij of haar partners, of het bedrag dat je aan de vliegtickets uitgegeven hebt. Veel frequentflyerprogramma’s hebben extra manieren om je punten te laten sparen, bijvoorbeeld door te overnachten bij partnerhotels, auto’s te huren bij partners of door een speciale aan het frequentflyerprogramma gekoppelde creditcard te gebruiken.
Over frequentflyerprogramma’s valt veel te vertellen en vanuit verschillende perspectieven zoals economisch, psychologisch en marketingtechnisch. Wij hebben uit alle beschikbare info 5 dingen voor je verzameld die je moet weten over frequentflyerprogramma’s.