5 dingen die je moet weten over de ZTL-zone in Parijs

Zomaar een stad binnenrijden zonder te moeten betalen of de kans te lopen op een boete? Het lijkt steeds lastiger te worden. In Londen hebben ze al jarenlang een Congestion Charge Zone en een Ultra Low Emission Zone, in Duitsland heb je milieuzones waarvoor je een milieusticker moet hebben en menig toerist is in Italiaanse steden al in de val gelopen van de zogenaamde ZTL-zones. De Franse hoofdstad Parijs doet nu ook mee. Daar is sinds 4 november 2024 een ‘Zone á Trafic Limité’ van kracht, die ervoor moet zorgen dat de hoeveelheid verkeer in een deel van de Parijse binnenstad aanzienlijk afneemt.

Wat houdt de ZTL-zone in Parijs in, welk gebied in Parijs is als ZTL-zone ingericht en wie mag er wel in de ZTL-zone rijden? Dit soort vragen en meer worden beantwoord in dit artikel over de ZTL-zone in Parijs.

1

Wie mogen de ZTL-zone in Parijs inrijden

In het kort kun je stellen dat van al het gemotoriseerd verkeer alleen bestemmingsverkeer welkom is in de Parijse ZTL-zone. Onder bestemmingsverkeer wordt verstaan: mensen die in de zone wonen of werken, hulpdiensten, bussen, taxi’s en mensen met aantoonbare beperkte mobiliteit.

Moet je bij een winkel, een bioscoop of een hotel binnen de ZTL-zone zijn? Dan ben je in principe ook bestemmingsverkeer. Hoe je dit aan moet tonen en wat de exacte spelregels zijn, is momenteel nog niet duidelijk.

2

Afkopen niet mogelijk

Het is niet mogelijk om tegen betaling wél een ZTL-zone in Parijs in te rijden. De Franse Crit’Air milieusticker biedt geen vrijstelling om de ZTL-zone in te rijden. Deze milieusticker is nodig om bepaalde departementen of stadscentra binnen te rijden waar sprake is van een permanente milieuzone (ZCR: Zone à Circulation Restreinte) of een tijdelijke milieuzone (ZPA: Zone de Protection de l’Air).

3

Waar

De ZTL-zone van Parijs geldt voor het 1e, 2e, 3e en 4e arrondissement. Dit is een gebied dat dat direct ten noorden van de Seine ligt en begrensd wordt door onder andere de Rue Royale in het westen, Boulevard Bourdon en Boulevard du Temple in het oosten en de Boulevard Saint-Martin in het noorden.

Mogelijk wordt de Parijse ZTL-zone in de toekomst uitgebreid. Zoek daarom voor je reis naar Parijs altijd even de meest actuele situatie op.

4

Geen milieuzone

De ZTL-zone in Parijs heeft niet alleen te maken met de uitstoot van auto’s en andere motorvoertuigen. Het is dus niet zo dat de beperking alleen geldt voor vervuilende auto’s of dat deze niet geldt voor schonere auto’s zoals elektrische auto’s. Het is dus geen pure milieuzone. Het verminderen van uitstoot is wel een automatisch gevolg van de afname van verkeer.

5

Boetes

In de toekomst zullen bestuurders die ongeoorloofd toch de ZTL-zone in Parijs inrijden beboet gaan worden. De eerste maanden na de invoering wordt er nog gewaarschuwd, daarna ben je de pineut en kun je bij overtreding bekeurd worden. Overtreders kunnen dan een boete tot 135 euro krijgen voor onterecht rijden in de ZTL. Overtredingen worden door middel van camera’s gedetecteerd.