5 dingen die je moet weten over annuleren bij booking.com

Op het moment dat je op zoek gaat naar een hotel of ander soort accommodatie, dan is de kans groot dat je de immens populaire website booking.com daarvoor zult gaan gebruiken. Dit boekingsplatform voor accommodaties geldt inmiddels als de standaard voor wie een losse accommodatie wil boeken, in plaats van een pakketreis te boeken via een touroperator zoals TUI, Sunweb of Corendon. Een van de grote voordelen die je kunt hebben bij een reservering die je via booking.com maakt, is dat er sprake kan zijn van soepele tot zeer soepele annuleringsvoorwaarden. Het is echter niet altijd zo dat je een reservering die via booking.com gemaakt is zomaar kosteloos kunt en mag annuleren. Soms moet je de eerste nacht betalen, en soms moet je de hele reissom betalen. De termijn waarbinnen je zonder kosten kunt annuleren kan ook per accommodatie of zelfs per boeking annuleren.

Binnen de 5 dingen die je moet weten over annuleren bij booking.com willen we je graag vertellen hoe het zit met het annuleren van reserveringen die je via dit veel gebruikte boekingsplatform gemaakt hebt. Want hoe zit het als je een niet-annuleerbare boeking gemaakt hebt en toch wilt annuleren? Wanneer mag je je geld terugverwachten als je binnen de regels een vooruit betaalde boeking annuleert? Wij proberen het op een eerlijke en duidelijke manier uit te leggen.

1

Let op de annuleringsvoorwaarden

Tijdens het boekingsproces via booking.com krijg je de annuleringsvoorwaarden duidelijk te zien. Soms kun je zelfs kiezen uit verschillende tarieven met verschillende voorwaarden. Lees goed welke voorwaarden van toepassing zijn op jouw boeking. Let ook goed op de uiterste datum waarop je kosteloos mag annuleren. Soms is dit de dag van aankomst, soms is dit de dag voor aankomst, maar steeds vaker wordt er een datum gekozen die verder vooruit ligt.

Als je buiten de gratis annuleringsperiode valt of als je boeking een tarief heeft met striktere annuleringsvoorwaarden, kunnen er annuleringskosten van toepassing zijn. Controleer de boekingsvoorwaarden om te zien welke kosten je mogelijk moet betalen bij annulering.

2

De voorwaarden zijn bepalend

Bij booking.com zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing die vastgelegd zijn op het moment van boeken. Wil je optimale vrijheid, kies dan voor een boeking met ruime annuleringsvoorwaarden. Soms gaan mensen hierdoor het schip in. Bijvoorbeeld als je een rondreis samengesteld hebt en door omstandigheden moet je je route aanpassen, waardoor je je geboekte accommodatie niet meer kunt halen.

Een ander voorbeeld: je vlucht wordt ineens geannuleerd. We merken bijvoorbeeld deze zomer bij Transavia dat dat op grote schaal kan gebeuren. Kun je niet vliegen, of word je omgeboekt waardoor je een of meerdere dagen later arriveert, dan heb je pech als je boeking volgens de annuleringsvoorwaarden niet kosteloos annuleerbaar is.

Nog een voorbeeld dat bij sommige reizigers in het geheugen gegrift zal staan: toen enkele jaren geleden de coronapandemie uitbrak, konden heel veel mensen hun geboekte reis niet maken. Als je een boeking zonder flexibele annuleringsvoorwaarden hebt, heb je mogelijk geen recht op een terugbetaling. Je annuleringsverzoek wordt dan door de accommodatie afgehandeld op basis van jouw gekozen voorwaarden en (indien van toepassing) de verplichte consumentenwetgeving.

3

Toch kosteloos annuleren

Heb je een boeking gedaan zonder flexibele annuleringsvoorwaarden of is het moment dat je kosteloos mag annuleren al voorbij, dan zijn er toch mogelijkheden om zonder enige schade kosteloos te kunnen annuleren. Zo kun je altijd contact opnemen met de accommodatie zelf, uitleggen waarom je wilt annuleren en verzoeken om vanuit coulance toch kosteloos te annuleren. Het is aan de accommodatie (niet aan Booking) om hier over te beslissen. Naast wel of niet kosteloos annuleren kan er nog een alternatief afgesproken worden: de verblijfdata aanpassen. Dat is ideaal voor reizigers waarbij de reisdata veranderen, maar de bestemming niet.

Voor enkele onvoorziene omstandigheden kan een (doorlopende) reis- en annuleringsverzekering uitkomst bieden. Die betaalt binnen de polisvoorwaarden (een deel van) de kosten terug als je de reis door onvoorziene omstandigheden zoals plotselinge ziekte of werkloosheid geconfronteerd wordt. De kosten die je wel hebt moeten betalen en niet terug kunt krijgen, worden mogelijk door je annuleringsverzekering vergoedt.

4

Annuleer altijd via een Booking platform

Wil je een reservering bij Booking annuleren, doe dat dan altijd via een platform van Booking.com. Dat kan de website of de app van Booking zijn. Als je probeert rechtstreeks bij de accommodatie te annuleren, bijvoorbeeld door middel van e-mail of telefonisch contact, dan weet je niet zeker dat de annulering op een juiste manier, op het juiste moment of überhaupt in het systeem van Booking terecht komt.

5

Bewaar de annuleringsbevestiging

Na het annuleren ontvang je als het goed is een annuleringsbevestiging via e-mail. Die wordt vanuit booking.com verstrekt. Bewaar die bevestiging goed. Mocht er later een discussie ontstaan over de annulering, dan kun je aantonen dat je op de juiste manier geannuleerd hebt en op welk moment je dat gedaan hebt.