5 dingen die je moet weten over 5-sterrenhotels

Een 5-sterrenhotel is een hotel dat voldoet aan de hoogste normen gehanteerd worden bij een hotelclassificatie. Een hotelclassificatie is de meest gehanteerde manier om hotels in te delen en ze een bepaald label te geven.

Hotels heb je in alle soorten, maten en prijzen. Het aanbod van hotels is wereldwijd enorm. Naar schatting zijn er over heel de wereld ongeveer een half miljoen hotels, die gezamenlijk goed zijn voor ruim twintig miljoen kamers. Er bestaan vele soorten hotels en de grenzen tussen de verschillende soorten hotels zijn soms lastig te bepalen. Wanneer mag een je een hotel een boetiekhotel, een budgethotel of een resorthotel noemen? Wat maakt een hotel een luxe hotel? Als consument zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat de sterrenclassificatie van een hotel als een goede algemene richtlijn gezien wordt.

De hotelklassen die gehanteerd worden bij de op sterren gebaseerde hotelclassificatie lopen op van 1 ster (toeristenklasse) tot 5 sterren (luxe klasse). Binnen de 5-sterrenhotels zie je dat er een luxere subcategorie ontstaan is, de zogenaamde extra superior hotels. In sommige landen is dat een officiële toevoeging, maar het is geen internationaal gehanteerde term.

Wat valt er allemaal te vertellen over 5-sterrenhotels? Hier lees je de 5 dingen die je moet weten over 5-sterrenhotels. Doe er je voordeel mee.

1

Geen garantie voor kwaliteit

Betekent de toekenning van 5 sterren dat een hotel goed is? Nee, die garantie heb je niet. Sowieso is ‘goed’ of ‘zeer goed’ een term die subjectief is. Datzelfde geldt voor termen als ‘luxe’, ‘superior’ of ‘premium’. Aan de ene kant is het goed dat sterren toegekend worden op basis van te meten criteria, aan de andere kant zorgt dat systeem ervoor dat het niet alles zegt over de te verwachten kwaliteit.

2

Verschil in interpretatie

Het lijkt alsof de hotelclassificatie een wereldwijd uniform systeem is. Dat is het niet. De normen die gehanteerd worden bij het vaststellen van de hoeveelheid sterren dat een hotel krijgt, kan van land tot land verschillen. In Nederland gelden er andere normeringen dan in sommige landen waar Nederlanders naartoe reizen. Dat kan helaas voor verwachtingen zorgen die niet waargemaakt worden.

Het advies is om niet alleen naar het aantal sterren te kijken, maar ook naar onafhankelijke beschrijvingen en reviews van de hotels.

3

Wat mag je verwachten van een 5-sterrenhotel?

In Nederland wordt er tegenwoordig gewerkt met de Europese hotelclassificatie. Die werkt met een aantal kernpunten waar hotels binnen een bepaalde categorie aan moeten voldoen, aangevuld met een puntentoekenning op basis van bepaalde criteria voor specifieke onderdelen.

Dit mag je in ieder geval verwachten van een 5-sterrenhotel:

  • Een receptie hebben die 24 uur per dag bemand is en waarbij er in ieder geval Engels gesproken kan worden.
  • Voorzien zijn van een lift als er minstens die verdiepingen zijn Incl. de begane grond).
  • Een lobby hebben die voldoende privacy biedt en waar zitplaatsen aanwezig zijn.
  • Een valet parkeerservice bieden.

Van de kamers in een 5-sterrenhotel mag je dit verwachten:

  • Matrassen in goede staat en met een dikte van tenminste 18 centimeter.
  • Dagelijkse schoonmaak en indien gewenst dagelijks schone handdoeken.
  • Een minimale bedbreedte van 90 centimeter (eenpersoonsbed) of 180 centimeter (tweepersoonsbed).
  • Een bed met een minimale matraslengte van 2 meter.
  • Modern, schoon en in goede conditie verkerend beddengoed.
  • De mogelijkheid om uit verschillende hoofdkussens te kunnen kiezen.
  • Een goede zitplaats en een apart bureau.
  • Minstens één vrij stopcontact naast het bed.
  • Een kluis in de kamer.
  • Een eigen badkamer met douche en/of bad.
  • Een minibar gevuld met drankjes en snacks.
  • Airconditioning.
4

Bekende ketens

Sommige hotelketens zijn gespecialiseerd in het exploiteren van 5-sterrenhotels. Internationale ketens die veel 5-sterrenhotels in hun portfolio hebben zijn onder andere Four Seasons, The Ritz-Carlton, Bvlgari Hotels & Resorts, Peninsula Hotels, Mandarin Oriental Hotel Group, Hyatt en One&Only.

Als je als Nederlander op vakantie wilt gaan naar een 5-sterrenhotel en een complete pakketreis wilt boeken, dan kom je vaak uit bij hotelmerken zoals RIU Hotels, Melia Hotels & Resorts, Marriott Hotels & Resorts, Rixos Hotels en Barcelo Hotels & Resorts. Deze hotelketens staan bekend om hun luxe accommodaties, uitstekende service en als ze op basis van all inclusive verzorging werken bieden ze uitgebreide all-inclusive pakketten. Ze zijn perfect voor een ontspannen vakantie aan het strand, een huwelijksreis of een leuke familievakantie.

5

Meer dan 5 sterren

Wat gaat er boven 5 sterren? Eigenlijk niets. Op het moment dat je een classificatiesysteem gebruikt waarbij 5 sterren het hoogste aantal sterren is, dan kun je geen 6 of 7 sterren gebruiken. Hier zit meteen het ‘probleem’ van een systeem dat een plafond kent. Want hoe categoriseer je hotels die zo goed zijn, zo bijzonder zijn dat ze de ‘normale’ vijfsterrenhotels bijna tot doorsnee hotels lijken te degraderen?

Het bekende Burj Al Arab hotel in Dubai wordt door de media vaak als het eerste 7-sterrenhotel ter wereld beschreven. Officieel heeft dit extreem luxe en dure hotel 5 sterren. Met de 7-sterrenstatus wil de media aangeven dat deze accommodatie voor de rijkere toeristen met kop en schouders boven de rest uitsteekt.