Bij het zoeken en boeken van vakanties kom je in Nederland vaak de term SGR of Stichting Garantiefonds Reisgelden tegen. Dit garantiefonds is in 1983 opgericht om reizigers te beschermen tegen faillissementen van reisaanbieders. De formule blijkt een succes, want inmiddels zijn er al meer dan een kwart miljoen reizigers door de Stichting Garantiefonds Reisgelden gecompenseerd. Wie een pakketreis met SGR-garantie boekt, die loopt vrijwel geen financieel risico. In het geval dat een door het garantiefonds gedekte reis door financieel onvermogen of faillissement van de reisaanbieder onderbroken wordt of geen doorgang kan vinden, zal het SGR de hierdoor gedupeerde reiziger compenseren of ondersteunen. Het SGR zal bij een faillissement proberen ervoor te zorgen dat mensen die op dat moment al op vakantie begonnen zijn, de vakantie af kunnen maken en daarna naar huis kunnen vliegen.
Het SGR heeft in het verleden meerdere keren zijn nut bewezen. Daar zaten soms grote dossiers bij, zoals het faillissement van grote partijen zoals D-Reizen en Thomas Cook, waar ook het bekende reismerk Neckermann Reizen onder viel. Omdat niet iedereen bekend is met wat het SGR exact is, hoe het werkt en wat er wel of niet onder het garantiefonds valt, heb ik de 5 dingen die je moet weten over SGR-garantie voor je beschreven.