5 dingen die je moet weten als je koffer kwijt is

Ga je met het vliegtuig op reis en check je ruimbagage in? Dan bestaat er een kans dat je bagage om wat voor reden dan ook niet meegereisd is met het vliegtuig waar jij zelf in zat. Dit is een van de meest voorkomende ‘angsten’ van vliegreizigers. Want wie herkent niet het gevoel van opluchting als na aankomst op de bestemming jouw koffer of tas van op de bagageband ligt? Meestal gaat het goed, soms gaat het fout. Statistisch gezien is de kans dat bagage niet direct aankomt op de plek van bestemming ongeveer 0,4 procent. De kans is bij een vlucht met overstap veel groter dan wanneer je een rechtstreekse vlucht hebt. Ongeveer een op de drieduizend vertraagde of vermiste koffers wordt nooit meer teruggevonden. Wat moet je doen in het geval het fout gegaan is? Wat als de laatste bagagestukken op de bagageband liggen en jouw koffer is niet uit het vliegtuig gekomen?

Wij hopen je wat te helpen met deze 5 dingen die je moet weten op het moment dat je koffer kwijt is.

1

Meld je bagageprobleem direct

Zodra je weet dat je bagage deels of helemaal vermist is, moet je dat kenbaar maken aan de luchtvaartmaatschappij waarmee je gereisd hebt of die het ticket uitgegeven heeft. Doe dat bij voorkeur meteen op de luchthaven van aankomst. De meest voor de hand liggende plek om dat te doen is bij de Lost & Found of bagageservice balie. Dara moet je een PIR-formulier invullen. PIR staat voor Property Irregularity Report. Dit formulier wordt gebruikt voor zoekgeraakte, beschadigde of vertraagde bagage.

2

Zorg dat je koffer naar de juiste plek kan komen

Op het PIR-formulier moet je invullen waar je jouw vertraagde bagage wilt ontvangen. Ga je na aankomst rondreizen? Zorg er dan voor dat er voor de eerste dagen na aankomst informatie is over alle plekken waar je zult gaan verblijven. Is dat nog niet helemaal zeker. Wees dan in ieder geval goed bereikbaar op het telefoonnummer dat je op het PIR-formulier aangegeven hebt.

Als je het bericht ontvangt dat je koffer gevonden is en op weg is naar je accommodatie, dan is het raadzaam om de accommodatie hier vooraf van te verwittigen.

3

Regelen van vervangende spullen

Grote kans dat je een aantal spullen nodig hebt die in je koffer zaten. Denk aan ondergoed, kleding passend bij je reisdoel, toiletartikelen en schoeisel. Schaf dit na aankomst aan en claim dit later bij de luchtvaartmaatschappij. Bewaar daarom bonnetjes en betaalbewijzen goed. Doe het claimen wel in alle redelijkheid. Een maatkostuum in Singapore laten maken terwijl je op vakantie bent valt daar bijvoorbeeld niet onder. Vrijetijdskleding in dat geval wel.

4

Bewaar je bagage-tag en het PIR-formulier

Je hebt je bagage-tag (je weet wel: die sticker die ze op je boarding pass plakken) nodig om je koffer proberen te vinden. Verder heb je deze later nodig als bewijsstuk dat je bagage ingecheckt hebt. In combinatie met het PIR-formulier heb je alle paperassen die je nodig hebt voor de afwikkeling van de kwijtgeraakte bagage.

5

Claim indienen

De meeste zoekgeraakte of vertraagde koffers komen snel terecht. Vaak ben je binnen een of twee dagen herenigd met je bagage, soms duurt het wat langer. Is je koffer na 21 dagen nog niet terecht? Dan wordt jouw koffer officieel als verloren beschouwd en staakt de luchtvaartmaatschappij het zoeken naar de koffer. Het is dan tijd om de schade te claimen. Dat doe je in eerste instantie bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn verantwoordelijk. In de Europese Verordening 889/2004 en het Verdrag van Montreal is vastgelegd dat de maximale vergoeding 1288 trekkingsrechten bedraagt. Dat is, afhankelijk van de wisselkoersen, ongeveer 1600 euro.

Heb je meer schade? Dan moet je de rest claimen op je reisverzekering. De polisvoorwaarden bepalen tot welk bedrag en onder welke voorwaarden je bagage verzekerd is.