5 dingen die je moet weten over winterbanden

De banden vormen een essentieel onderdeel van een auto. Zonder banden kun je niet rijden en de autobanden vormen het enige contact tussen de auto en het wegdek. Vandaar dat de banden enorm van invloed zijn op zaken als wegligging, remweg en andere rijeigenschappen. Iedere band heeft zijn eigen karakter. De combinatie met de auto zorgt ervoor dat de auto zich op een bepaalde manier gedraagt. Zo heb je banden die meer passen bij een sportieve rijstijl en banden die energiebesparend kunnen werken. Een belangrijk element is of de banden onder je auto winterbanden, zomerbanden of zogenaamde all-season-banden zijn. Het onderscheid tussen deze banden zit hem vooral in de rijeigenschappen onder bepaalde weersomstandigheden. Zomerbanden presteren beter tijdens warmere maanden en tijdens de koelere wintermaanden moeten winterbanden voor een betere grip op het wegdek zorgen.

Over winterbanden wordt heel wat geschreven, vooral door bedrijven die winterbanden verkopen. Wij schrijven eerlijk en onafhankelijk wat je echt zou moeten weten over winterbanden, hun voordelen en ook hun nadelen. Lees hier de 5 dingen die je moet weten over winterbanden.

1

Speciaal ontworpen voor winterse omstandigheden

Sommige mensen denken dat de winterband vooral verzonnen is door de bandenhandel – en industrie om meer banden te kunnen verkopen. Dat is niet zo. Er zijn wezenlijke verschillen tussen winterbanden en zomerbanden. Zo is de samenstelling van het rubber anders en hebben winterbanden een ander profiel. Dit heeft twee redenen: het zachtere rubber van de winterband zorgt ervoor dat je beter contact houdt met het wegdek zodra de temperaturen onder de 7 graden Celsius komt. Het profiel van een winterband bestaat uit meer afzonderlijke vlakjes. Hierdoor kan voorkomen worden dat sneeuw blijft zitten in de winterband en je daardoor ongewild een vlakke band zou kunnen krijgen.

2

Veiliger in de winter

In de wintermaanden is de winterband (veel) veiliger dan een zomerband. Het verschil in remweg kan oplopen tot meer dan 40 procent. In het drukke verkeer kan dat het verschil betekenen tussen een ongeluk of niet. Bij sneeuwval kunnen zomerbanden, zeker bij hogere snelheden, voor levensgevaarlijke situaties zorgen omdat de auto bijna alle grip kwijtgeraakt is. Zodra de temperaturen boven de 7 tot 10 graden komen, is de zomerband stabieler en daardoor veiliger.

Een winterband werkt niet alleen bij sneeuw, maar is voor alle winterse omstandigheden en temperaturen bedoeld.

3

Verplicht in sommige landen

Ga je met je auto naar het buitenland, bijvoorbeeld om op wintersport te gaan? Houd er dan rekening mee dat sommige landen een verplichting kennen om winterbanden te gebruiken. De exacte wet kan per land anders zijn. Zo spreekt men in Duitsland van een winterbandenverplichting bij winterse omstandigheden. Dat is bij ijzel, gladheid door sneeuw of sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Let op: dit kan ook in het voorjaar- en najaar voorkomen.

In Frankrijk is het in bepaalde (vooral bergachtige) gebieden verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart op winterbanden te rijden tenzij je sneeuwkettingen meeneemt in de auto.

In Nederland is er geen verplichting om winterbanden te monteren. Ondanks de statistisch gezien steeds zachtere winters, neemt het gebruik van winterbanden in Nederland nog steeds toe.

Let op dat je winterbanden behalve het M+S-symbool, ook het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) hebben. In sommige landen is of wordt dat vereist om als winterband te voldoen.

4

Let op het profiel

Winterbanden zijn uitgerust met een speciaal profiel, een loopvlak in één richting dat dient om sneeuw, smeltwater en ijs weg te duwen tijdens het rijden. Ze hebben ook een grotere profieldiepte voor veel betere prestaties in winterse omstandigheden. Let bij het monteren van de banden erop dat het profiel in de juiste richting loopt.

Om ervoor te zorgen dat winterbanden optimaal presteren, mag het profiel van uw banden niet meer te ver versleten zijn. Voor winterbanden geldt dat je minimaal 4 millimeter profieldiepte nodig hebt, wat aanzienlijk meer is dan de 1,6 millimeter die wettelijk aan profiel vereist is voor banden. Als ze onder dit niveau komen, is het voor de banden moeilijk om tractie te behouden op besneeuwde of beijzelde wegen en kunnen de resultaten gevaarlijk en zelfs tragisch zijn.

5

Winterbanden kosten je amper extra geld

Een veelgehoorde reden om geen winterbanden te nemen, is dat het extra geld kost. Dat valt enorm mee. Op het moment dat je de winterbanden gebruikt, slijten je zomerbanden niet. Uiteindelijk gebruik je over een langere periode ongeveer evenveel bandensets. Een extra set velgen kan bij de eerste wissel wel een kostenpost zijn. Daarnaast kost het geld als je de velgen/banden laat wisselen en opslaan. Doe je dat zelf, dan kost dat je niets.