5 dingen die je moet weten over SGR-garantie

Bij het zoeken en boeken van vakanties kom je in Nederland vaak de term SGR of Stichting Garantiefonds Reisgelden tegen. Dit garantiefonds is in 1983 opgericht om reizigers te beschermen tegen faillissementen van reisaanbieders. De formule blijkt een succes, want inmiddels zijn er al meer dan een kwart miljoen reizigers door de Stichting Garantiefonds Reisgelden gecompenseerd. Wie een pakketreis met SGR-garantie boekt, die loopt vrijwel geen financieel risico. In het geval dat een door het garantiefonds gedekte reis door financieel onvermogen of faillissement van de reisaanbieder onderbroken wordt of geen doorgang kan vinden, zal het SGR de hierdoor gedupeerde reiziger compenseren of ondersteunen. Het SGR zal bij een faillissement proberen ervoor te zorgen dat mensen die op dat moment al op vakantie begonnen zijn, de vakantie af kunnen maken en daarna naar huis kunnen vliegen.

Het SGR heeft in het verleden meerdere keren zijn nut bewezen. Daar zaten soms grote dossiers bij, zoals het faillissement van grote partijen zoals D-Reizen en Thomas Cook, waar ook het bekende reismerk Neckermann Reizen onder viel. Omdat niet iedereen bekend is met wat het SGR exact is, hoe het werkt en wat er wel of niet onder het garantiefonds valt, heb ik de 5 dingen die je moet weten over SGR-garantie voor je beschreven.

1

Niet geldig voor losse vliegtickets

Het garantiefonds dekt geen losse vliegtickets, ook niet als deze geboekt zijn bij een reisorganisatie die aan het garantiefonds deelneemt of als die reisorganisatie de vlucht uitvoert. Pakketreizen van bijvoorbeeld TUI, Corendon of Transavia Holidays zijn wel gedekt door de SGR-garantie, maar de losse vliegtickets van TUIfly, Corendon en Transavia niet.

Losse vliegtickets die bij luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Emirates, Lufthansa of Air France gekocht worden, vallen nooit onder het garantiefonds van de SGR.

2

Niet geldig voor buitenlandse touroperators

Het SGR kwam dit jaar volop in het nieuws vanwege het plotse faillissement van de Duitse reisgigant FTI Touristik. Toeristen die een reis hadden geboekt bij een Nederlandse reisaanbieder, maar waarbij het Duitse FTI de uitvoerende partij was of zou zijn, werden geconfronteerd met het feit dat hun reis niet onder de garantie van de SGR viel, ook al was de aanbieder wel aangesloten bij het SGR.

Het lastige in dit verhaal is dat het het Nederlandse garantiefonds alleen van kracht is op pakketreizen die uitgevoerd worden door bij het SGR aangesloten reisorganisaties. In het geval van FTI dekt het SGR niet, maar is er gelukkig wel sprake van een vergelijkbaar Duits garantiefonds dat gedupeerden zal compenseren.

3

Kleine bijdrage

De dekking door het garantiefonds wordt gefinancierd door bijdragen die reizigers betalen bij een reis die via een bij het SGR aangesloten organisatie geboekt wordt en die onder de dekking van het garantiefonds valt. Tot eind vorige eeuw bedroeg die bijdrage NLG 2,50. Toen de pot vol genoeg was, is de verplichte bijdrage vervallen. In 2021 werd de verplichte bijdrage heringevoerd, waarbij er meteen een nieuw tarief gehanteerd werd: € 5,- per persoon per boeking.

4

Is een bedrijf echt aangesloten bij het SGR?

Een logo is gemakkelijk te kopiëren en te gebruiken op een eigen website. Helaas gebeurt dat nog steeds regelmatig, ook al is het strafbaar. Het ongeoorloofd gebruik van het SGR-logo kan worden beschouwd als misleiding van consumenten en kan leiden tot juridische gevolgen. Volgens de Nederlandse wetgeving vallen dergelijke praktijken onder oneerlijke handelspraktijken en kunnen ze bestraft worden met boetes of andere sancties.

Via de website van het SGR kun je op de bedrijfsnaam of het merk zoeken, om te kijken of ze daadwerkelijk aangesloten zijn bij het Stichting Garantiefonds Reisgelden.

5

Wat te doen bij een faillissement van je reisaanbieder

Op het moment dat een bij het SGR aangesloten reisorganisatie uitstel van betaling aanvraagt bij de rechtbank, komt het SGR in actie. Op het moment dat zo’n bedrijf financieel onvermogen bij SGR aanmeldt of failliet wordt verklaard dan zal SGR consumenten met een (reis)overeenkomst met het betreffende bedrijf te hulp komen.

Mogelijk ben je dan al op vakantie vertrokken. Het SGR zal contact met je opnemen om je te informeren over de situatie en de stappen die worden ondernomen. Ze zullen ook bereikbaar zijn voor vragen en zorgen, en ze kunnen je voorzien van relevante informatie over hoe je verder moet handelen. Het SGR zal indien mogelijk hulp en ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat je vakantie zo min mogelijk verstoord wordt. Dit kan betekenen dat zij afspraken maken met lokale partners, hotels, of andere dienstverleners om je verblijf voort te zetten zonder extra kosten voor jou.

Als voortzetting van de vakantie niet mogelijk is, zal SGR zorgen voor je terugreis naar Nederland. Dit betekent dat zij ervoor zorgen dat je terug kunt vliegen of op een andere manier terug kunt keren, zonder dat je zelf voor de kosten hoeft op te draaien.