5 dingen die je moet weten over de Porsche 911

De Porsche 911 is waarschijnlijk de meest iconische sportauto die ooit voor de consumentenmarkt ontwikkeld is. De magische cijfers 911 worden in landen waar deze combinatie niet voor een noodnummer staat, direct aan het automerk Porsche gekoppeld. Vrijwel iedereen weet hoe de contouren van een Porsche 911 er uit zien. Deze lijnen lijken in zestig jaar tijd amper veranderd te zijn. Porsche heeft voor hun meest succesvolle auto ooit de weg van evolutie bewandeld en die tot in perfectie uit weten te voeren. Hierdoor is de Porsche 911 een van de weinige auto’s die geen typeplaatjes nodig heeft om als een 911 geïdentificeerd te worden. Sinds zijn introductie in 1964 heeft de 911 zich ontwikkeld tot een symbool van Duitse ingenieurskunst, snelheid en stijl.

Dit jaar bestaat de Porsche 911 zestig jaar en volgend jaar mag de Turbo-versie 50 kaarsjes uitblazen. Wij vinden dit een mooie gelegenheid om de 5 dingen die je moet weten over de Porsche 911 te beschrijven.

1

Achterin geplaatste motor

In tegenstelling tot de meeste auto’s, heeft de Porsche 911 zijn motor achterin. In de beginjaren had deze motorplaatsing het nadeel dat er gemakkelijk overstuur ontstond, waardoor de auto in lastige situaties onhandelbaar kon worden als je niet over coureurskwaliteiten beschikte. Dit heeft menig 911 richting de sloop gebracht.

Porsche heeft deze configuratie door de jaren heen verfijnd en in combinatie met moderne technieken het verraderlijke compromisloze karakter van de Porsche 911 weten te temmen. De huidige generaties van de Porsche 911 bieden een ongelooflijke balans en rijplezier, juist door de plaatsing van de motor achterin.

2

Weinig afschrijving

Een van de opmerkelijke aspecten van de Porsche 911 is de waarde die het model behoudt op de tweedehandsmarkt. In tegenstelling tot veel andere auto’s, die snel in waarde dalen na aankoop, blijven 911-modellen bijzonder waardevast. Dit komt deels door de tijdloze aantrekkingskracht en de reputatie van betrouwbaarheid en kwaliteit van Porsche.

Voor verzamelaars en autoliefhebbers is een goed onderhouden 911 een waardevolle investering, zeker als je een van de vroegere modellen in goede conditie in je bezit hebt.

3

Legendarisch op het circuit

De Porsche 911 heeft een rijke autosportgeschiedenis. De auto heeft talloze races gewonnen, waaronder de 24 uur van Le Mans, de 24 uur van Daytona en de Targa Florio. De racevarianten van de 911, zoals de 911 RSR en de 911 GT3 R, zijn nog steeds dominante krachten in de autosport. De lessen die op het circuit worden geleerd, worden vaak toegepast op de productieversies van de auto, om op die manier de Porsche 911 nog verder te verfijnen.

4

Porsche 911 als cultureel icoon

De Porsche 911 is voor velen nog steeds een droomauto. Zelfs in het tijdperk waarin het aanbod van snelle auto’s groter lijkt te zijn dan ooit, weet de Porsche 911 een enorme schare fans achter zich te hebben.

De Porsche 911 is eigenlijk meer dan een auto; het is een cultureel icoon. Het model is te zien in talloze films, televisieshows en videoclips. De Porsche 911 heeft een speciale plaats in de harten van autoliefhebbers wereldwijd. Bekende persoonlijkheden zoals Steve McQueen en Paul Newman hebben bijgedragen aan de legendarische status van de 911 door hun passie voor het model. Bovendien is de 911 vaak het onderwerp van boeken, documentaires en tentoonstellingen, wat getuigt van zijn invloed en aantrekkingskracht.

5

Groter en sneller

Wie de cijfers van de Porsche 911 bekijkt, die zal ontdekken dat er op alle gebieden sprake is van een enorme toename.

Dit zijn wat cijfers van de allereerste Porsche 911:

Maximaal vermogen: 130 pk
Topsnelheid: 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,9 seconden
Lengte: 4291 mm
Breedte: 1652 mm
Hoogte: 1310 mm
Leeggewicht: 1080 kg
Nieuwprijs: ongeveer 30.000 gulden (bijna 14 duizend euro)

Van de huidige Porsche 911 zijn veel varianten te koop. Om een eerlijke vergelijking te maken, zullen we de cijfers van de goedkoopste 911 van dit moment, de Porsche 911 Carrera Coupé, gebruiken:

Maximaal vermogen: 385 pk
Topsnelheid: 293 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,2 seconden
Lengte: 4519 mm
Breedte: 1852 mm
Hoogte: 1298 mm
Leeggewicht: 1480 kg
Nieuwprijs: vanaf 179.688 euro

Zoals je ziet, is de huidige Porsche 911 alleen iets lager dan het oermodel. Verder is de 911 in alle opzichten gegroeid.