5 dingen die je moet weten over Black Friday

Black Friday is een jaarlijks terugkerend winkelverschijnsel dat oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt, maar inmiddels ook in veel andere landen, waaronder Nederland, wordt ingeburgerd begint te raken. Tijdens Black Friday bieden winkels en tegenwoordig ook online retailers aanzienlijke kortingen en aanbiedingen op hun producten. Meestal wordt er een aantal producten of productgroepen als grootste klantenlokkers ingezet.

Tien jaar geleden was ‘Black Friday’ in Nederland een nog onbekend fenomeen. Als je het al kende, dan was het uit Amerikaanse bioscoopfilms of televisieseries, of omdat je eens een keer rond het einde van november in de Verenigde Staten van Amerika op bezoek geweest bent. Voor de Amerikanen is Black Friday een verschijnsel dat in de afgelopen decennia ingeburgerd is geraakt en inmiddels een traditie genoemd mag worden. En wat je wel meer ziet met Amerikaanse tradities die commercieel gezien de moeite waard zijn, is Black Friday overgewaaid naar andere continenten, waaronder Europa.

Het verschijnsel Black Friday zag je een jaar of tien geleden voor het eerst op wat grotere schaal in Nederland voorkomen. Het jaar 2015 wordt als het moment beschouwd waarop Black Friday marketingtechnisch door een groot aantal Nederlandse winkeliers en andere bedrijven ingezet werd. Sindsdien is is Black Friday een grootschalig en jaarlijks terugkerend winkelverschijnsel dat zich definitief in onze samenleving genesteld lijkt te hebben. Kortingen lopen in de VS soms op tot maar liefst 75%. In Nederland hebben de beste Black Friday deals vaak kortingen die tot enkele tientallen procenten gaan.

Je bent bij dit artikel terechtgekomen omdat je meer wilt weten over het fenomeen Black Friday. Wij vervullen hieronder onze belofte om de vijf dingen die je moet weten over Black Friday te vertellen.

1

Oorsprong van de naam Black Friday

Er zijn verschillende theorieën over het ontstaan van de naam Black Friday in de huidige context. De meest plausibele uitleg is dat deze dag voor veel winkeliers in de Verenigde Staten de eerste dag van het jaar was dat er zwarte cijfers in de boekhoudboeken geschreven werden. Het is in de VS de gewoonte om verlies in rode cijfers te schrijven en winst in zwarte cijfers.

Over het algemeen is Black Friday het moment dat winkeliers winst beginnen te maken. Het geeft aan hoe belangrijk de eindejaarsperiode is voor de retailers in Amerika.

2

Datum waarop Black Friday gehouden wordt

Er is geen vaste datum waarop Black Friday gehouden wordt. Er is wel een vast moment en dat is de vrijdag na Thanksgiving Day. Dit voor Amerikanen belangrijke familiefeest valt op de laatste donderdag van november. Black Friday valt daardoor automatisch op de laatste vrijdag van november of op 1 december, wat het geval is als de vierde donderdag van november op de 30e valt.

Thanksgiving Day is een nationale feestdag waarop bijna alle Amerikanen vrij zijn. De vrijdag na Thanksgiving is geen officiële feestdag, maar neemt men wel op grote schaal een vrije dag om er een lang weekeinde van te maken. Het maakt van deze vrijdag een ideaal moment om het koopseizoen voor de eindejaarsinkopen in te luiden.

3

Steeds vroeger en langer

Vroeger startte Black Friday in Amerika om 6:00 uur in de ochtend. Eind jaren 2000 beginnen detailhandelaren het moment waarop Black Friday startte te vervroegen en op ene gegeven moment openden sommige winkels hn deuren als op de avond van Thanksgiving Day. Deze wedloop is in Nederland misschien nog wel erger. In het begin van november komen de eerste digitale nieuwsbrieven met Black Friday deals al in de mailboxen van Nederlandse consumenten terecht. Een toenemend aantal bedrijven begint al weken voor Black Friday met hun Black Friday aanbiedingen.

Het aantal winkels en online retailers dat Black Friday tot één dag beperkt is inmiddels op één hand te tellen. Black Friday zelf is vaak uitgegroeid tot het Black Friday weekend of tot een uitverkoopperiode dat meerdere weken in beslag neemt.

4

Cyber Monday

In de film speelt Arnold Schwarzenegger een vader die op de dag voor Kerstmis wanhopig op zoek gaat naar een populaire actiefiguur genaamd “Turbo-Man” voor zijn zoon. Deze zoektocht brengt hem naar een enorme speelgoedwinkel tijdens Black Friday, waar chaos en waanzin heersen terwijl mensen strijden om de laatste exemplaren van het gewilde speelgoed. De scène toont de absurde drukte, gevechten en het obsessieve gedrag van consumenten tijdens Black Friday. Het dient als een humoristische, maar kritische kijk op het consumentisme. Het laat vooral de waanzin zien die vaak gepaard gaat met de jacht op de beste Black Friday aanbiedingen.

5

Turbo-Man

In Nederland kunnen we onszelf amper voorstellen hoe Black Friday in de Verenigde Staten ervaren wordt en tot wat voor hectische situaties de aanbiedingen kunnen leiden. De film “Jingle All the Way” uit 1996 heeft een scene die kenmerkend is voor Black Friday in Amerika.

In de film speelt Arnold Schwarzenegger een vader die op de dag voor Kerstmis wanhopig op zoek gaat naar een populaire actiefiguur genaamd “Turbo-Man” voor zijn zoon. Deze zoektocht brengt hem naar een enorme speelgoedwinkel tijdens Black Friday, waar chaos en waanzin heersen terwijl mensen strijden om de laatste exemplaren van het gewilde speelgoed. De scène toont de absurde drukte, gevechten en het obsessieve gedrag van consumenten tijdens Black Friday,. Het dient als een humoristische maar kritische kijk op het consumentisme en de waanzin die vaak gepaard gaat met het jachtseizoen voor kerstaankopen.