Black Friday is een jaarlijks terugkerend winkelverschijnsel dat oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt, maar inmiddels ook in veel andere landen, waaronder Nederland, wordt ingeburgerd begint te raken. Tijdens Black Friday bieden winkels en tegenwoordig ook online retailers aanzienlijke kortingen en aanbiedingen op hun producten. Meestal wordt er een aantal producten of productgroepen als grootste klantenlokkers ingezet.
Tien jaar geleden was ‘Black Friday’ in Nederland een nog onbekend fenomeen. Als je het al kende, dan was het uit Amerikaanse bioscoopfilms of televisieseries, of omdat je eens een keer rond het einde van november in de Verenigde Staten van Amerika op bezoek geweest bent. Voor de Amerikanen is Black Friday een verschijnsel dat in de afgelopen decennia ingeburgerd is geraakt en inmiddels een traditie genoemd mag worden. En wat je wel meer ziet met Amerikaanse tradities die commercieel gezien de moeite waard zijn, is Black Friday overgewaaid naar andere continenten, waaronder Europa.
Het verschijnsel Black Friday zag je een jaar of tien geleden voor het eerst op wat grotere schaal in Nederland voorkomen. Het jaar 2015 wordt als het moment beschouwd waarop Black Friday marketingtechnisch door een groot aantal Nederlandse winkeliers en andere bedrijven ingezet werd. Sindsdien is is Black Friday een grootschalig en jaarlijks terugkerend winkelverschijnsel dat zich definitief in onze samenleving genesteld lijkt te hebben. Kortingen lopen in de VS soms op tot maar liefst 75%. In Nederland hebben de beste Black Friday deals vaak kortingen die tot enkele tientallen procenten gaan.
Je bent bij dit artikel terechtgekomen omdat je meer wilt weten over het fenomeen Black Friday. Wij vervullen hieronder onze belofte om de vijf dingen die je moet weten over Black Friday te vertellen.