5 dingen die je moet weten over hop-on-hop-off bussen

Op steeds meer toeristische bestemmingen zie je zogenaamde hop-on-hop-off bussen rijden. Vooral in steden – en dan met name populaire stedentripbestemmingen zoals Londen, Barcelona en Rome – zie je dit soort toeristenbussen veel rijden. Meestal worden er dubbeldekkerbussen gebruikt, het dak vaak geopend kan worden. Bij een beetje aangenaam weer kun je dan in de buitenlucht genieten van een heerlijke rondrit door de stad of bestemming waar je je bevindt.

In sommige steden kun je zelfs kiezen uit verschillende aanbieders en/of verschillende routes. Soms worden er overdag drie routes gereden en is er ook nog een speciale avondrondrit. Bij deze zogenaamde ‘under the stars’ rondritten wordt meestal niet of nauwelijks gestopt.

Hop-on-hop-off bussen zijn enorm populair. Voor sommige vakantiegangers vormt een rit met deze toeristische bussen tot de vaste onderdelen van hun vakantie. Zij kiezen voor het gemak dat de hop-on-hop-off je biedt: je hoeft zelf weinig uit te zoeken en zonder al te veel moeite kun je de hoogtepunten van jouw vakantiebestemming ontdekken.

1

Wat is een hop-on-hop-off bus?

Eigenlijk verklapt de naam het al: een hop-on-hop-off bus is een busdienst waarbij je op kunt stappen en af kunt stappen. In dit geval mag je gedurende de geldigheid van je ticket onbeperkt in – en uitstappen. In tegenstelling tot reguliere busdiensten, waarbij je een kaartje koopt en vervolgens een traject aflegt, kun je met een ticket voor een hop-on-hop-off bus zo vaak uitstappen en weer instappen als je dat wilt, zolang je kaartje geldig is.

Een ander verschil met regulier openbaar vervoer is dat hop-on-hop-off bussen speciaal voor toeristen bedoeld zijn. De routes zijn dusdanig samengesteld dat de route langs en naar voor toeristen interessante plekken, wijken, gebouwen en bezienswaardigheden rijdt. De stops zijn vaak zo opgezet dat je direct bij een hoogtepunt uitstapt of dat je er op loopafstand vandaan zit.

Tickets voor hop-on-hop-off bussen zijn in de regel duurder dan wanneer je dagkaarten voor het reguliere OV zou kopen. De hop-on-hop-off bussen doe je vooral vanwege het gemak, het uitzicht onderweg en eventueel ook voor de gratis (audio)gids, die je onderweg van alles vertelt over de bestemming en de bezienswaardigheden.

2

Geldigheid van het ticket

Let goed op de geldigheid van het ticket. Heb je een ticket voor 24 uur of voor 1 dag? Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet. En ticket met een geldigheid van 1 dag is op één kalenderdag geldig: van ochtend tot (en met) avond. Een ticket voor 24 uur is 24 uur lang geldig vanaf het eerste moment van gebruik. Start je op de eerste dag om 12:40 uur met je eerste rit, dan kun je je ticket de volgende dag tot diezelfde tijd gebruiken.

Voor de tickets voor 48 en 72 uur geldt dat deze tijdsperiode opeenvolgend is. Net als bij het 24-uurs ticket, overigens.

3

Zorg dat je op de hoogte bent van de tijden

Niet geheel onbelangrijk is dat je op de hoogte bent van de tijden waarop de bussen rijden en de interval waarmee ze rijden. Sommige routes wordt er slechts eens in de 90 minuten gereden. Veel voorkomende intervallen zijn 15, 20 of 30 minuten. In steden waar veel gebruik gemaakt wordt van hop-on-hop-off bussen zie je dat er tijdens het hoogseizoen om de vijf of tien minuten een bus passeert.

Belangrijker is misschien nog wel het tijdstip waarop de eerste bus vertrekt en vooral wanneer de laatste ronde gereden wordt. Als je die laatste bus mist, dan ben je aangewezen op een andere vorm van vervoer (OV, taxi, lopen?) om terug te reizen. De tijden kun je meestal terugvinden op de plattegrondjes die je van de vervoerder kunt krijgen. Grotere hop-on-hop-off diensten hebben vaak een app waar de tijden ook in staan. Sommige apps laten je realtime zien waar de bussen zich bevinden.

4

Extra's

Soms, maar niet altijd, zijn er extra’s inbegrepen bij een hop-on-hop-off bus arrangement. Meestal wordt er een gratis (audio)gids aangeboden. Je krijgt dan onderweg informatie over de plaats waar je doorheen rijdt en over de bezienswaardigheden die je passeert. Meestal is het een meertalige audiogids die je via gratis verstrekte wegwerphoofdtelefoons kunt luisteren.

Andere extra’s die aangeboden worden zijn o.a. gratis stadsrondleidingen met een gids, het gebruik van hop-on-hop-off rondvaartboten (of een losse rondvaart) en soms de entree tot bepaalde bezienswaardigheden. Kijk goed of deze extra’s ook bij de goedkopere tickets (van 24 uur of 1 dag) inbegrepen zijn. Vaak is er een ticket voor meerdere dagen nodig. Die is uiteraard duurder. Vraag je dan af of deze extra’s het waard zijn om een meerdaags ticket te kopen.

5

Rijd eerst de hele route

Een simpele tip is om eerst de route een keer helemaal te rijden. Dat kun je bijvoorbeeld aan het begin van de ochtend doen, bij voorkeur meteen de eerste rit van de dag. Je spanningsboog is dan groter dan later op de dag. De kans op een goede zitplek is dan ook groter. Tijdens de rit kun je op basis van wat je ziet en hoort besluiten op welke plekken je tijdens een tweede rit uit wilt gaan stappen.

Een andere optie is om van de laatste rit van de dag jouw eerste rit te maken. Dan ben je waarschijnlijk wat vermoeider en is het heerlijk om een rit uit te zitten. Met de input die je krijgt, kun je de volgende dag fris en fruitig opnieuw opstappen en uitstappen waar je dat wilt. Met een 24-uursticket zou je de tweede dag aardig vol moeten kunnen maken. Zorg er dan voor dat je voor het verstrijken van de geldigheid weer in de bus zit om terug te keren.